„A világ egyre egyszerűbb lett. Vagy jó, vagy rossz. Vagy világos, vagy sötét. Ezt a határvonalat aztán a gyáva, bolond barna bandák menekültszállók elleni támadásai betonozták be. A jó oldalra kellett állni. Ez pedig nem lehetett a múltban élők, a pegidások és a gyújtogatók oldala. Ám a jó oldalon nem lehetett már kibírni ép ésszel. Az álom és valóság közti szakadék túl nagyra nőtt.
(…)
Az év végére egyre rosszabbá váltak a menekültszállásokon tapasztalható körülmények, az állami kontrollvesztés pedig egyre látványosabb lett. Ahelyett, hogy belátta volna saját teljesítőképessége határait, a német nyilvánosság inkább egész Európát célba vette. A »wir schaffen das« mondat »wir« szavát most már egész Európára értették, a nyilvánosság alakítói őrjöngve követelték szomszédos országainktól, hogy a fenébe már, hát vegyenek már fel még pár menekültet ők is.
Nem hittem a szememnek. Pont a progresszív baloldal állt készen a német különutasságra, miközben az a kontinenst mindig is szerencsétlenségbe vezette? Vajon mi is megtennénk azt, amit a szomszédainktól követelünk, ha mi küzdenénk a spanyolországi ifjúsági munkanélküliséggel? Ha mi is rendelkeznénk a franciaországi külvárosok integrációs tapasztalataival? A kelet-európaiak menekültek iránti szkepszisével? Ha Hofer vagy Le Pen nálunk is a hatalom kapujában állna?
A német nyomás olyan hatalmas volt, hogy a kisebb államok keserű ellenállását leverve tető alá hoztuk 160 ezer menekült szétosztását Európa-szerte. Azzal az előrelátható eredménnyel, hogy egy évvel később alig ötezren lettek csak ténylegesen áttelepítve. Ezt a számomra kifejezetten furcsának tűnő viselkedést Heinrich August Winkler egy szövege segített megmagyarázni. Kézenfekvőnek tartom a magyarázatát, hogy a németek azon kívánsága, hogy 70 évvel a második világháború után végre a történelem jó oldalán álljanak, a menekültek segítésének első számú morális töltete.
Az az erkölcsi kötelesség, ami a német kancellárt a magyarországi autópályán menetelő párezer, egyébként jól ellátott menekülttel való törődéskor vezette, az idomeni menekülttábor esetében már csak valamiféle retorikai alakzat volt annak ellenére, hogy nagy visszhangot váltott ki a társadalomban. A macedón határ előtti körülmények összehasonlíthatatlanul rosszabbak voltak, a számok pedig nagyobbak, ám ezek a menekültek már elég messze voltak tőlünk ahhoz, hogy ölbe tett kézzel figyeljük, ahogy a balkáni országok elvégzik a piszkos munkát.